Nie pracuj za darmo
Drobne prośby klienta mogą w sumie pochłaniać dużo czasu i pracy; trudno wypośrodkować między dodatkową pracą a zarobkami, na jakie zasługujesz.
“Im większy zakres prac, tym wyższa powinna być cena”
Często klienci chcą coś zmieniać w trakcie zlecenia, a zakres prac nierzadko zmienia się już w trakcie realizacji projektu. Ale dodatkowa praca powinna zawsze oznaczać dodatkowe wynagrodzenie…
Zwracaj uwagę na detale
Przeoczenie jakiegoś aspektu na etapie planowania może być kosztowne później, więc warto sporządzić zakres prac jako część umowy z klientem. Pamiętaj o precyzyjnym wyszczególnieniu farb (wypisz numery produktów i koszt), liczby warstw, prac przygotowawczych i metrów kwadratowych powierzchni. Jeśli klient poprosi o dodatkową usługę, będzie Ci łatwiej wytłumaczyć, dlaczego i jak zmienia się kosztorys.
Równoważ korzyści
Wszystko, co wykracza poza pierwotnie ustalony zakres prac, powinno oznaczać wzrost kosztów. Drobna przysługa, np. niezaplanowane wcześniej szlifowanie stolarki, może zacieśniać relacje z klientem, ale jest bardzo ważne, aby klient cenił Twój czas i profesjonalizm. Co do zasady za dodatkową pracę należy się dodatkowe wynagrodzenie.
Informuj z wyprzedzeniem
Nie zaskakuj klienta dużymi zmianami w umowie. Rachunek wyższy niż uzgodniona cena może prowadzić do konfliktu, dlatego warto wyjaśnić, że coś będzie kosztowało więcej, zanim wykonasz pracę. Porozumiewaj się z klientem przez e-mail, grzecznie wyjaśniaj, ile i dlaczego będzie kosztowała dodatkowa praca, i proś o e-mailowe potwierdzenie zgody na zmiany w kosztorysie.
Trzymaj się kosztorysu
Jeśli klient uważa, że należy mu się dodatkowa usługa, odwołaj się do oryginalnej umowy. Wszystko co poza nią wykracza powinno być dodatkowo płatne, a jeżeli dodatkowe zlecenie jest odpowiednio duże, powinno być przedmiotem osobnego zapisu umownego.
Wiedz, kiedy zrezygnować
Ostatecznością jest pożegnanie się z klientem. Jeśli prośby klienta staną się nierozsądne, nie bój się porzucić zlecenia. W takich przypadkach, mimo że zdarzają się rzadko, dobrze jest mieć dzielone faktury i zaliczkę, aby minimalizować straty.