"W branży remontowo-budowlanej dobra współpraca ze zleceniodawcą to podstawa."
Jako fachowiec, z pewnością chcesz unikać nieporozumień i zdobywać pozytywne rekomendacje. W tym artykule podpowiadamy, co robić, a czego unikać, żeby mieć samych zadowolonych klientów.
Zadowolenie klienta to priorytet
Współpraca z klientem, który zleca wykonanie prac remontowych, ma zawsze jeden cel. Chodzi o to, żeby zleceniodawca był w pełni zadowolony. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ zadowolony klient zapłaci w terminie i poleci Twoje usługi innym. Chociaż stwierdzenie, że klienci mogą być ambasadorami firmy, jest nieco na wyrost, to dobre rekomendacje od zawsze były skutecznym sposobem na pozyskiwanie nowych zleceń i rozwój zawodowy.
Jeśli chcesz osiągać takie rezultaty i mieć wielu zadowolonych klientów, powinieneś poznać kilka istotnych warunków udanej współpracy. W tym artykule przeczytasz, jak prowadzić projekt z klientem, żeby spełnić jego oczekiwania, uniknąć niedopowiedzeń i zarobić dobre pieniądze.
Podstawowe zasady współpracy z klientami
Współpraca z klientami jest dla wielu profesjonalistów jedną z najtrudniejszych rzeczy w pracy na własny rachunek. O ile problemy związane z remontowaniem pomieszczeń można rozwiązać, stosując odpowiednie narzędzia i technologie, o tyle komunikacja ze zleceniodawcą wymaga zupełnie innych zdolności. Z myślą o fachowcach przygotowaliśmy kilka
praktycznych podpowiedzi.
Każdy projekt traktuj jako przedsięwzięcie biznesowe
Każdy projekt jest przedsięwzięciem wymagającym określenia harmonogramu, budżetu, planu płatności i spodziewanych rezultatów. Współpraca z klientem staje się o wiele łatwiejsza, jeśli od samego początku ustalisz jak najwięcej szczegółów dotyczących realizacji. Dlatego otwarcie zapytaj, jakich efektów spodziewa się Twój klient. Ze swojej strony wyjaśnij:
- jakie prace przeprowadzisz,
- jakich użyjesz do tego narzędzi,
- jakie materiały będą niezbędne
- jak długo potrwa realizacja.
Pokaż swojemu klientowi, że produkty, na których pracujesz, w pełni spełnią jego oczekiwania. Produkty marki Dulux Professional to farby do każdego typu pomieszczeń, również do tych, które są narażone na zabrudzenia, czarne ślady i przetarcia oraz wilgoć. Bazy mieszalnikowe zabarwisz na 15 tysięcy kolorów. Pokażesz klientowi, że w swojej pracy wykorzystujesz chemię budowlaną najwyższej klasy oraz, że znasz się na rzeczy.
Spisz umowę
Spisana umowa to podstawa do jakichkolwiek roszczeń. Branża remontowa w dużej mierze opiera się na wymagających precyzji pracach wykończeniowych, a spisanie umowy pomaga uniknąć nieporozumień. Taki dokument jest też „podkładką”, która pozwoli Ci dochodzić swoich praw w trudnej sytuacji, np. wtedy, gdy klient nie chce zapłacić.
Dbaj o otwartą komunikację
Wielu ekspertów wyjaśniając, jak rozmawiać z klientem, wskazuje, że sztuka dobrej komunikacji opiera się przede wszystkim na słuchaniu. Pozwól zleceniodawcy powiedzieć, czego oczekuje. Jeśli masz wątpliwości lub czegoś nie zrozumiałeś, zadaj dodatkowe pytania.
Ustalenia dotyczące niektórych zleceń mogą być przekazywane za pomocą e-maili. Jeśli tak jest również w Twoim wypadku, nie kasuj wiadomości. Archiwizacja tematów pozwala szybko do nich wrócić i uniknąć niedomówień.
Szanuj czas klienta
Dobra współpraca z klientami opiera się na wzajemnym szacunku. Zrób co w Twojej mocy, żeby dotrzymać umówionych terminów. W branży remontowej i budowlanej – podobnie zresztą jak w każdej innej – opóźnienia mogą przekładać się na realne straty finansowe. Jeśli więc ocenisz, że nie jesteś w stanie dotrzymać terminu (np. z powodu opóźnień w dostawie materiałów), jak najszybciej poinformuj o tym klienta. W ten sposób udowodnisz, że jesteś fachowcem, któremu można zaufać.
Współpraca z klientami – czego unikać
Jeśli chcesz prowadzić projekty z klientami jak profesjonalista, unikaj podstawowych błędów, o których wspominamy poniżej:
- Nie wprowadzaj kosztów ukrytych, czyli takich, o których klient nie wiedział w trakcie podpisania umowy. Takie zachowanie jest nieuczciwe i prowadzi to do utraty zaufania ze strony zleceniodawcy.
- Jeśli realizacja wymaga poniesienia dodatkowych kosztów, z wyprzedzeniem poinformuj o tym klienta. Szczegółowo wyjaśnij, dlaczego trzeba zrealizować projekt w inny sposób, niż to pierwotnie ustalono.
- Bądź szczery i nie zasłaniaj się „tajemnicą zawodową”. Nie zatajaj przed klientem ważnych kwestii i nie używaj fachowego słownictwa wyłącznie na pokaz. Otwarcie powiedz, w jaki sposób przeprowadziłeś realizację. Dzięki temu zyskasz opinię rzetelnego wykonawcy i będziesz mógł liczyć na pozytywną rekomendację.
Zasady owocnej współpracy z klientami wydają się oczywiste, ale dobrze je sobie od czasu do czasu przypominać. Mamy nadzieję, że dzięki naszym podpowiedziom uda Ci się zyskać samych zadowolonych klientów!