Lista kontrolna na koniec projektu

Każdy skończony projekt to test Twojej działalności.
Zastanów się, czego możesz nauczyć się na przyszłość.

“Istnieje kilka prostych reguł, które pomogą w ocenie i szacowaniu pracy”

Najlepiej uczyć się na własnym doświadczeniu. Po skończeniu projektu wypełnij prostą listę kontrolną, aby ocenić zlecenie i zastanowić się, co możesz poprawić lub usprawnić.

Pierwotny zakres prac

Na ile precyzyjny był pierwotnie ustalony zakres prac? Jeśli konieczne było wykonanie dodatkowej pracy, zapisz, co to było, i czy klient zapłacił. Jeśli zauważysz konkretne problemy, np. klient zażądał dodatkowego sprzątania po wykonaniu usługi, może to wskazywać, że zakres prac był niejasny lub że tracisz okazję do zarobienia dodatkowych pieniędzy.

Zasoby/materiały

Czy koszty materiałów lub pracy były niedoszacowane? Kilka prostych zasad pomoże poprawić szacowanie kosztów i pracy. Pamiętaj, że zarówno Ty, jak i współpracownicy, jesteście produktywni przez 80% czasu, dlatego wykonanie pracy trwa dłużej, niż zakładamy. Jeżeli regularnie potrzebujesz na coś więcej czasu, niż zakładał pierwotny plan, być może przeceniasz swoje tempo pracy. Przygotowując kosztorys kolejnego projektu, możesz robić notatki bezpośrednio w aplikacji Expert i zaglądać do nich przy planowaniu kosztów oraz terminów kolejnych zleceń.

Opinie klientów

Na ile klient był zadowolony z efektów? Szczere opinie klientów pomagają w rozwoju firmy i zdobywaniu nowych zleceń, ale mogą również zawierać ważne wskazówki, co zrobić, aby poprawić i usprawnić pracę.

Niespodzianki

Między zaplanowaniem pracy a jej wykonaniem mogą pojawić się różne problemy. Jak udało Ci się rozwiązać problemy, które wystąpiły i co możesz zrobić inaczej, lepiej następnym razem? Jeżeli klient nie zrozumiał czegoś w umowie — jak uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości?